Revolta împotriva check-listelor în călătorii. Cum influențează JOMO alegerile turiștilor
Revolta împotriva check-listelor în călătorii. Cum influențează JOMO alegerile turiștilor

JOMO nu este doar un nou termen inventat de generația Z, ci o tendință reală în rândul turiștilor din întreaga lume. Acornimul provine de la conceptul Joy of Missing Out – „bucuria de a rata”. În loc să colecționeze locații must-see**, tot mai mulți călători aleg calmul, prezența conștientă și timpul de calitate petrecut cu cei dragi. Haideți să vedem cine adoptă acest stil de călătorie și ce anume caută turiștii care aleg JOMO.
CUM A APĂRUT TERMENUL?
Totul a început cu FOMO – Fear of Missing Out, adică frica de a rata ceva. Nevoia constantă de a bifa lucruri de pe o listă a a ajuns să ne domine viața: la muncă, în hobby-uri, în dezvoltarea personală, chiar și în relații. La fel și călătoriile au fost influențate de acest fenomen. Dacă nu ai mâncat la un restaurant Michelin, nu ai participat la un festival local, nu ai făcut selfie-uri în toate locurile „emblematice” și nu ai povestit despre ele pe Instagram (sau măcar prietenilor în chat) — a meritat oare să pleci? Așa ajung mulți turiști să alerge de la o atracție la alta ca niște colecționari de momente, încercând să „guste” tot ce le oferă destinația. La final, au nevoie de… o vacanță după vacanță. Pentru că au reușit să facă totul — mai puțin să se odihnească cu adevărat.
JOMO este expresia perfectă a modului în care se transformă percepția asupra odihnei. Probabil ai auzit deja de slow travel*, iar acum te invităm să descoperi conceptul de soft travel — călătorii liniștite, fără grabă. Dacă slow travel te inspiră să încetinești ritmul și să te cufunzi în cultura locală, soft travel te îndeamnă să iei o pauză de la avalanșa de informații și emoții. Iar JOMO este una dintre cele mai autentice modalități de a face acest lucru și unul dintre trendurile definitorii ale anului!
STATISTICILE VORBESC DE LA SINE
Turiștii consideră că călătoriile în stil JOMO contribuie semnificativ la bunăstarea mentală și la starea generală de bine:
- 62% dintre turiști afirmă că JOMO reduce nivelul de stres și anxietate1
- aproape jumătate menționează că acest tip de vacanță ajută la restabilirea legăturii cu cei dragi1
- 37,9% recunosc că se bucură tot mai mult de JOMO în format digital — plăcerea de a fi offline.2
Cine a fost primul care a apreciat beneficiile acestui tip de vacanță?
- În regiunea Asia-Pacific, tendința a apărut încă din 2018, în special în rândul locuitorilor marilor orașe. De exemplu, locuitorii din Hong Kong au ales pentru JOMO destinații precum Phu Quoc (Vietnam) și Krabi (Thailanda) — insule care au urcat cu peste 100 de poziții în clasamentul celor mai populare destinații Skyscanner.3
- JOMO câștigă cea mai mare popularitate în țările cu nivel ridicat de activitate online, cum ar fi SUA și Marea Britanie.
- În segmentul turismului ultra-lux, 84% dintre turiști au adoptat acest concept.4
CUM SĂ DEVII UN CĂLĂTOR JOMO?
Dacă iubești provocările, există riscul să cazi în capcana de a transforma vacanța într-un proiect cu termene limită. Și este punțin probabil să scapi de lista ta de ce-unde-când, dar vestea bună este că poți să reinventezi fiecare moment al călătoriei tale:
Acasă abia deschizi ochii după a treia cafea, dar în vacanță ai plinificat să te trezești la răsărit. Ești sigur că vrei asta?
Chiar ți-ai dorit să petreci două zile printre ruinele amfiteatrelor și muzee, sau „mama ta interioară” îți spune că o persoană cultă nu ar rata o astfel de ocazie?
Chiar te încântă cu adevărat zgomotul, agitația și adrenalina, sau colegii ți-au recomandat insistent parcul de distracții?
De ce să urmezi scenariul altcuiva, când poți să-ți creezi propriul traseu? Gândește-te la fiecare punct și înlocuiește-l cu ceea ce te face cu adevărat fericit:
activități care se potrivesc obiceiurilor și preferințelor tale,
care te apropie de scopul călătoriei: să te relaxezi și să te refaci.
Călătorind în ritmul tău și respectând propriile dorințe, te vei întoarce acasă plin de energie și entuziasm Și asta nu e tot! Acest format de călătorii te învață să te bucuri de lucrurile simple: un mic dejun fără grabă, o oră de somn în liniște după o zi la mare, mâncăruri simple, aceeași muzică plăcută de care nu te plictisești. Și, oricât de pline ar fi valizele, această abilitate o vei putea lua cu tine.
SCENARIUL IDEAL: BOX OF IMPRESSIONS***
Excursiile noastre originale sunt create special pentru călătorii JOMO:
- Scenarii gata elaborate cu confort maxim. Nu trebuie să iai nicio decizie, să asculți plictisit ghidul, să cauți grupul sau o locație unde să mănânci. Excursia nu obosește — ea inspiră.
- Importanța momentului: nu te limita la check-in-uri în locuri must-see; petrece timp de calitate cu cei dragi și simte atmosfera autentică.
- Impresii intense: punem accent pe calitate, nu pe cantitate. Iată câteva exemple:
O seară sub stele în deșertul din Hurghada: vei uita complet de smartphone, chiar dacă acasă îl folosești nonstop. Ritualul de servire a ceaiului într-o așezare a beduinilor și apusul de soare peste dunele de nisip te vor cufunda într-o liniște profundă, aproape meditativă. Excursia poate fi adăugată imediat la pachet în momentul rezervării — încă un plus de relaxare.
Dar ce zici de experiențele Еdition5 2.02 în Sharm el-Sheikh? Aruncă o privire la Relax Day El Fanar,6 planul e simplu și perfect – o zi întreagă pe celebra plajă El Fanar. Chiar și fără să te scufunzi în adâncul apelor locale, vei putea admira culorile grădinilor de recif, apoi te vei putea bronza și vei putea lua cina în deplină intimitate, cu o priveliște de vis, într-o zonă privată pentru clienții Join UP!
Planul B — Boho Beach Party7 în emblematica cafenea DEL MAR. Trăiește magia apusului, încarcă-ți bateriile cu o cină delicioasă pe malul mării — și lasă-te purtat de ritm. Dansează până vei uita de orice grijă!





JOMO nu înseamnă a fugi de lume, ci a te regăsi pe tine însuți. Permite-ți să te relaxezi în ritmul tău, exact așa cum îți dorești, iar noi vom transforma fiecare moment într-o experiență de neuitat.
*aici și în continuare din engl. „călătorii lente”
**aici și în continuare din engl. ”care trebuie neapărat văzute”
***din engl. ”cutie cu impresii”
1 Compania OnePoll, la solicitarea Expedia Group, a chestionat 25.000 de respondenți din 19 țări: adulți care au călătorit deja pentru a se odihni sau care intenționează să o facă în următorii trei an.
2 Accenture Life trends 2025
3 Hongkongers love islands for their transformative JOMO holidays, according to Skyscanner
4 Luxury Travel Report 2025
5 din engl. ”redacție”, ”ediție”
6 din engl. ”zi de odihnă pe El Fanar”
7 din engl. ”petrecere pe plajă în stil boho”