Singurătatea este motivul să călătorești! Să explorăm noua tendință în turism
Singurătatea este motivul să călătorești! Să explorăm noua tendință în turism

În urmă cu zece ani, majoritatea oamenilor din lume călătoreau pentru a obține noi impresii și a vedea locuri noi. Acum, dorința de „a te regăsi pe tine însuți” și de „a scăpa de singurătate” este unul dintre factorii cei mai întâlniți care motivează călătoriile.
Într-adevăr, singurătatea a fost menționată și anterior ca factor care îi motivează pe oameni să călătorească, dar acum a atins un nivel atât de înalt, încât a început să fie considerată o tendință care influențează cu adevărat industria turismului, și iată motivele:
EPIDEMIA DE SINGURĂTATE – DEFINIȚIE ȘI AMPLOARE
Așadar, faceți cunoștință cu noua tendință globală – epidemia de singurătate. Dar, de obicei, nu vorbim despre latura fizică a acesteia, ci despre sentimentul de gol interior, izolare socială, lipsa de relații calde, de încredere și de sprijin. Comunicarea digitală a luat locul conversațiilor față-în-față, cultura „succesului” ne face să ne ascundem adevăratele emoții, iar noile formate de viață – munca la distanță, relocarea, freelancingul – rup cercurile sociale obișnuite. Pandemia nu a făcut decât să accelereze acest proces, făcând singurătatea și mai vizibilă. Această problemă se echivalează deja cu riscurile cauzate de stres sau fumat.
- Conform informațiilor OMS, în 2023, 16% dintre persoanele din întreaga lume (adică aproape fiecare a șasea persoană) raportau că se simt singure frecvent1.
- Într-un studiu în UE, peste 30% dintre tineri se simt singuri cel puțin o dată pe săptămână4.
- În SUA situația este atât de gravă încât, în 2023, a fost creat un birou pentru combaterea singurătății pe lângă Ministerului Sănătății2.
- În Regatul Unit, încă din 2018 exista funcția de ministru al singurătății3.
Prin urmare, nu este surprinzător faptul că această tendință are deja un impact vizibil asupra industriei călătoriilor și turismului. Și aceasta nu este doar un motiv de călătorie, ci și o nouă oportunitate de a elabora produse turistice care să satisfacă necesitatea oamenilor de a fi văzuți, auziți, implicați.
În 2022, chiar în Europa a fost prezentat proiectul Loneliness-Sensitive Smart Tourism Ecosystem (LoSSTE), care prevede crearea unor ecosisteme inteligente cu soluții tehnologice integrate la nivelul furnizorilor (hoteluri, DMO-uri, restaurante) și al destinațiilor, pentru a ține cont de nevoia de interacțiune socială și de sprijin pe tot parcursul experienței turistice5.
Dar, dat fiind că încă nu am ajuns la realizarea LoSSTE, să vorbim despre efectele epidemiei de singurătate, pe care o resimțim deja în activitatea noastră.

CREȘTEREA POPULARITĂȚII CĂLĂTORIILOR SOLO
În ultimii doi ani, numărul rezervărilor de călătorii solo a crescut cu 42%10, iar numărul de căutări pentru „călătorii solo (solo travel)” în 2024 a crescut cu peste 20%6 în doar un an. Am mai vorbit, despre această tendință, dar, odată cu ea, a apărut o altă tendință ca răspuns la problema „nu am cu cine să călătoresc” – excursiile cu noi cunoștințe.
SOLO, DAR ÎMPREUNĂ
Un tip de călătorie care devine din ce în ce mai popular, este atunci când o persoană călătorește singură și, în proces, găsește noi cunoștințe pentru comunicare sau activități comune.
Aproximativ 28,5% dintre turiștii solo preferă să participe la excursii împreună cu alte persoane, în timp ce alți 10,7% combină formatele de grup și individual7.
Care sunt motivele principale?
Le prezentăm mai jos (pentru călătorii sub 55 de ani):
56 % — oportunitatea de a merge în locuri în care nu s-ar fi aventurat singuri
46 % — dorința de a se relaxa și de a lăsa toate grijile pe seama managerului de turism
38 % — teama de bariera lingvistică
30 % — sentimentul de siguranță
26 % — prețul avantajos8
Pentru mulți dintre acești turiști, tema călătoriei este unul dintre factorii principali în alegerea unui tur. Acesta este motivul pentru care tururile tematice pentru turiștii cu interese similare sunt o altă tendință, născută în special din epidemia de singurătate, deoarece oferă mai mult decât un itinerar, acestea oferă o comunitate.
Aproximativ 75% dintre participanți au făcut cunoștință în cadrul grupului cu persoane pe care acum le consideră prieteni; 65% continuă să țină legătura după călătorie9.
Această tendință este consolidată de creșterea cererii de călătorii relevante și cu un element emoțional (nu doar relaxare, ci și să te simți într-un anumit fel, să înțelegi, să experimentezi), fie că este vorba de o călătorie de meditație în Sri Lanka sau de un tur în locațiile unde au avut loc filmările Star Wars în Tunisia.
Platformele digitale utilizează și ele tendința de socializare în timpul călătoriei.
Au apărut aplicații care au devenit un anumit analog al Tinder-ului pentru călători – dar nu în sensul romantic, ci pentru întâlniri discrete în timpul călătoriei. De exemplu:
- SoloTraveller App permite crearea unor evenimente (cafea, drumeție, plimbare) și invitarea altor călători care sunt în apropiere.
- Travello, Tourlina, NomadHer — ajută la găsirea alțor călători cu planuri și valori similare, deosebit de populare printre nomazii digitali și turistele solo.
O altă tendință interesantă este întâlnirea virtuală înainte de călătorie: întâlnirile online în Zoom sau evenimentele tematice online au devenit un punct de start pentru viitoarele călătorii în viața reală. Mai întâi o conversație, apoi o călătorie împreună.
OPTIMIZAREA SPAȚIULUI ÎN STAȚIUNI
Persoanele care se simt izolate nu vor să fie întotdeauna singure. Acestea caută spații sigure pentru noi conexiuni sociale, dar fără presiune sau anxietate excesivă, iar acest lucru influențează deja designul și serviciile din hoteluri.
Se creează:
community lounge-uri (zone pentru a face cunoștință)
mese comune unde pot lua masa mai multe persoane împreună
hosted experiences – atunci când personalul vă însoțește nu doar ca ghid, ci și ca prieten
inițiative care host – personalul ajută nu doar la organizarea serviciului, ci și la crearea confortului emoțional
co-working-uri, mic dejun comun, yoga, vizionare de filme, ateliere.
CE ÎNSEAMNĂ ACEST LUCRU PENTRU AGENȚIILE DE TURISM
- Motivul călătoriei se schimbă: de la „vreau să văd lumea” la „nu vreau să fiu singur(ă), vreau să cunosc alte persoane, să creez legături, să mă simt implicat(ă)”. Prin urmare, este important nu doar să vindeți turul, ci și să evidențiați valoarea socială și emoțională a acestuia.
- În cazul în care programul turului include deja activități generale, cine, ateliere, acestea ar trebui promovate ca o caracteristică-cheie mai degrabă decât ceva accesoriu. Oamenii apreciază din ce în ce mai mult oportunitatea de a fi cu cei care sunt pe aceeași lungime de undă și de a nu se simți ca „printre străini”.
- Pentru dvs., aceasta este o oportunitate de a crea tururi tematice pe interese și chiar propria dvs. micro-comunitate în jurul brandului dvs.
- Consilierea empatică este punctul dvs. forte față de concurenți. Este important să ascultați persoana cu atenție. Ce se află în spatele propoziției „vreau să merg în Creta”? Poate oboseală, nevoia de liniște sau o nouă experiență cu cineva. Așadar, în loc de întrebarea „Unde doriți să mergeți?”, este mai bine să întrebăm turistul cum vrea să se simtă în această călătorie.

Noile tendințe sunt o provocare care creează oportunități. Să explorăm tendințele împreună, astfel încât să reușim și să conducem în același timp!
1 https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/demographic-change-and-healthy-ageing/social-isolation-and-loneliness
2 https://www.congress.gov/bill/118th-congress/senate-bill/2350/text
3 https://www.gov.uk/government/news/lets-talk-loneliness-campaign-launched-to-tackle-stigma-of-feeling-alone
4 https://www.helsinkitimes.fi/lifestyle/176-information/study/25877-more-than-half-of-young-europeans-report-feeling-lonely.html
5 https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9388982
6 https://www.skyscanner.com/tips-and-inspiration/solo-travel-statistics
7 https://radicalstorage.com/travel/solo-travel-statistics
8 https://www.cbi.eu/market-information/tourism/solo-tourism-0/market-potential
9 https://www.independent.co.uk/travel/inspiration/solo-holidays-travel-singles-groups-loneliness-b2413639.html
10 https://www.condorferries.co.uk/solo-travel-statistics