Agenți

Călătorie + cinema = set-jetting. Să facem cunoștință cu noul trend

A fost vreodată ca pentru o călătorie să vă inspire vreun film sau serial TV? Dacă da, bine ați venit la clubul set-jetters. Cine sunt aceștia?

Adepții unuia dintre cele mai mari trenduri în materie de călătorii – set-jetting – oamenii care călătoresc la locațiile filmărilor. Sunt deja milioane în întreaga lume și, având în vedere ritmul nebun de dezvoltare a industriei și a serviciilor de streaming, vor fi din ce în ce mai mulți. Deci, noi la Join UP! am decis să explorăm acest trend mai detaliat și să vă împărtășim fapte interesante. Astfel, atunci când un turist vine la dumneavoastră și vă spune: „Vreau o vacanță în Taormina la Four Seasons San Domenico Palace Hotel”, să înțelegeți imediat cum să lucrați cu el mai departe. Deci, set-jetting.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Pentru prima dată, a fost folosit cuvântul set-jetting Jurnalist New York Post în 2008, bătând numele unui alt termen jet-setting, ceea ce înseamnă călătorie de lux cu avionul. Dar acest trend a devenit foarte popular doar în ultimii ani. De ce?

Gândiți-vă la 2020: frontierele închise și incapacitatea de a călători chiar și în cadrul aceleiași țări. Cu ce vă ocupați atunci? Așa este, urmăreați o mulțime de emisiuni TV, filme și petreceați mult timp pe rețelele de socializare. Și a fost un flux nesfârșit de orașe, țări, locații Instagram cool, experiențe pe care ne-am dorit atât de mult să le vedem și să le simțim în direct. Și atunci granițele s-au deschis, toată lumea a început să realizeze ceea ce plănuiseră de câțiva ani.

Set-jetting în numere

Știți că tuturor ne place să susținem cu fapte și cifre diverse afirmații, pentru că aceasta este cea mai bună dovadă. Și acum împărtășim statistici care vor confirma încă o dată: Set-jetting este în trend și va dura mult timp.

  • aproximativ ⅔ dintre călători își găsesc inspirația de călătorie într-un film sau într-o emisiune TV1,
  • 39% își rezervă o călătorie după ce au văzut destinația din film1,
  • acest trend este deosebit de popular în rândul generației Z și mileniilor6,
  • 96% dintre călători au vizitat cel puțin o dată locuri asociate cu emisiunile TV sau filmele lor preferate2,
  • în 2023, locațiile pentru emisiuni TV și filme au fost căutate pe Google de 647 de milioane de ori3.

De ce oamenii călătoresc în locațiile filmărilor

În 2023, Forbes a realizat un studiu a trendului, iar una dintre întrebări a fost, ce motivează setjetters. Iată rezultatele?

  • Emersiunea emoțională în platoul de filmare al unui serial TV/film – 35%.
  • Vizionarea peisajelor orașului prezentate în film / spectacol – 34.9%.
  • Vizitarea restaurantelor din filme/emisiuni – 34.4%.
  • Descoperirea unui loc semnificativ cu o istorie – 33,9%.
  • Vizitarea locației unde a fost celebritatea ta preferată – 33,6%.

UNDE CĂLĂTORESC SET-JETTERS

Vă amintiți că una dintre primele locații a filmărilor a fost Noua Zeelandă, unde zburau mii de fani ai Stăpânului Inelelor? Și acum există sute de astfel de exemple! Printre cele mai populare:

  • Statele Unite ale Americii – datorită filmelor „Twilight”, „Barbie”, „Breaking Bad”, „Virgin River”. Și Venice Beach din Los Angeles, California este un adevărat succes în 2023.
  • Marea Britanie – datorită filmelor „Bridgerton”, „Outlander”, „Harry Potter”, „Coroana”.
  • Irlanda – după lansarea părții ”Force Awakens” din saga Star Wars în 2015, numărul turiștilor din țară a crescut cu 13%4 imediat în anul viitor.
  • Thailanda – cinema a fost recunoscut drept unul dintre cele 5 produse culturale principale ale țării, aici au fost filmate mai multe părți ale bondianei, filmul „The Beach” cu Leonardo DiCaprio, „Star Wars”, continuarea filmului „The Hangover in Vegas”.
  • Croația – În 5 ani, din 2013 până în 2018, după lansarea „Game of Thrones”, țara a primit peste 200 de milioane de dolari din turism4.
  • Bușteni, România – după lansarea serialului ”Wednesday” în noiembrie 2022, căutările de hoteluri în București au crescut cu 55%5.
  • Hawaii și Sicilia – destinațiile de top din ultimii ani printre set-jetters datorită seriei „White Lotus”. În 2021, vizitele pe site-ul hotelului Four Seasons Resort Maui, unde a avut loc acțiunea primului sezon, au crescut cu 425%, iar numărul cererilor de disponibilitate a crescut cu 386%8. Cunoașteți alte hoteluri care au reușit să devină atât de populare atât de repede?

CUM SET-JETTING TRANSFORMĂ PIAȚA

Set-jetters măresc performanța turistică în locațiile de filmare și contribuie la dezvoltarea lor ca destinație. Într-adevăr, odată cu creșterea numărului de turiști, crește și numărul și varietatea produselor conexe pentru aceștia.

  Tururi tematice. De exemplu, în cei 2 ani din 2015, numărul de turnee legate de ”Game of Throns” din Dubrovnik a crescut de 15 ori8.
  Ghiduri de călătorie și rute. 2020 DMD Digital a lansat Ghidul de călătorie James Bond Thailanda cu toate locațiile din ambele filme filmate în țară; în Marea Britanie, se oferă vizitarea locurilor din filmul „Elizabeth: Epoca de aur”, și în SUA – din serialul TV „Breaking Bad”.
  Croaziere. Companiile de croazieră de Top din lume oferă deja rute după „Game of Thrones” din Croația, către locațiile de filmare ale „Stăpânul Inelelor” din Noua Zeelandă, „Padrigno” din Sicilia, tururi de trei zile ale filmărilor „Downton Abbey” și chiar este o croazieră fluvială pe Rin dedicată serialului „Outlander”, unde oaspeții sunt întâmpinați de unul dintre actori.
  Cazare tematică. Ce-ar fi să petreceți o vacanță pe coasta Californiei în ”Mașina Misterelor”, furgoneta preferată a găștii din „Scooby-Doo!”, sau în moara de vânt a ”Moulin Rouge” cu vedere la Turnul Eiffel? Acum totul este posibil!
  Produse din filme. Set-jetters nu numai că călătoresc în locații de filmare, dar încearcă adesea să reproducă ceea ce au făcut personajele lor preferate: merg în aceleași locuri, comandă aceeași mâncare și băuturi. De exemplu, după filmul premiat cu Oscar „Sideways” Vinurile din California au devenit de aproape trei ori mai populare, iar 42% mai mulți turiști vizitează vinăriile locale!7.
  Colaborări și parteneriate. Netflix a început deja o colaborare oficială cu Organizația Mondială a Turismului pentru ”a ajuta destinațiile să exploateze mai bine potențialul de jet-setting”.

Dar există un exemplu negativ al impactului pe care set-jetting-ul îl are asupra dezvoltării destinațiilor – acesta este turismul excesiv. Cel mai faimos caz a avut loc în Thailanda. Pentru a vedea paradisul Insula Phi Phi din filmul The Beach, în 2018, pe zi veneau circa 5.000 de turiști acolo. Desigur, un astfel de flux de vizitatori a provocat daune naturii locale, astfel încât insula a trebuit să fie închisă turiștilor timp de 4 ani. Începând din ianuarie 2022, puteți rezerva din nou o croazieră în golf, dar acum conform noilor reguli.

Cu toate acestea, set-jetting se referă în primul rând la noi oportunități turistice și beneficii suplimentare pentru destinații. Iar pentru noi, un produs interesant, care va contribui în a face călătoriile turiștilor noștri și mai pline de culoare și satisfacție.

Deci, așteptați-l în curând ghiduri pentru set-jetters pe direcțiile principale ale Join UP!


1 Expedia
2 Forbes.com
3 Carl Friedrik
4 Unforgettable Croatia
5 OnePull research for Expedia Group
6 The CEO Magazine
7 Caribbean Tourism Organization
8 Travel Weekaly