Клиенты меняются, а с ними и правила игры. Как исследовать свою аудиторию, чтобы туры продавались легко?
La ce visează pasionații de gastronomie? Principalele tendințe în gastroturism
Apetitul pentru călătoriile culinare este în continuă creștere. 59% dintre călători consideră că mâncarea și băuturile sunt acum mai importante în timpul vacanțelor decât erau acum cinci ani1. Mai mult, se estimează că, până în 2025, alimentația va deveni al doilea element prioritar în bugetul de călătorie, după cazare2. Acesta este doar un „aperitiv statistic” din partea noastră – meniul principal urmează:
- Se estimează că, între 2022 și 2027, piața turismului gastronomic va crește cu 16,8%1.
- În prezent, 95% dintre turiștii din întreaga lume sunt considerați iubitori ai turismului gastronomic1.
- 80% dintre turiști investighează bucătăria locală înainte de a alege o destinație nouă1.
- Aproape unul din cinci oameni călătorește special pentru a descoperi noi restaurante sau experiențe culinare inedite2. Dar dvs. Sunteți printre acești exploratori gastronomici?
- 70% dintre călători aleg o destinație în funcție de cultura gastronomică locală1.
- 95% dintre turiști afirmă că gastronomia influențează ratingul unei destinații. Principalii factori sunt: diversitatea bucătăriei (73%), preparatele regionale (36%) și reputația localurilor (18%)1.
- 50% dintre călătorii de la nivel global își rezervă locuri la restaurante înainte de plecarea în vacanță2.
Da-da, lucrurile au devenit cu adevărat serioase. Turismul gastronomic nu mai înseamnă doar să savurezi preparate delicioase. Acesta a devenit un tip de turism aparte și, într-o anumită măsură, chiar un stil de viață, care combină numeroase concepte și tendințe. Vă prezentăm cele mai importante dintre ele.
TUR GASTRONOMIC CU UN BUCĂTAR-CHEF
Cine poate fi un ghid mai bun al culturii gastronomice dintr-o regiune decât un bucătar local? Descoperiți mâncărurile și tradițiile locale, cumpărați produse din locuri secrete și gătiți împreună, aprofundându-vă în stilul de viață și obiceiurile noii destinații prin discuții. Vă doriți și dumneavoastră acest lucru? Știm unde se poate realiza.
Mamele din Zanzibar. (Mammas of Zanzibar).
Aceste femei nu sunt bucătărese profesionale, dar cunosc toate secretele bucătăriei swahili. O cină pregătită împreună este cea mai eficientă cale de a simți diversele aspecte ale vieții comunității, mai ales dacă pregătiți masa împreună. Așadar, îmbrăcați kanga (haină tradițională pentru femei), mergeți la piață pentru ingrediente și ocupați-vă locul în bucătărie, deoarece meniul include nu mai puțin de 9 preparate autentice.
Dine Around Dubai
Turul misterios Dine Around Dubai, organizat de renumita gastrobloggeră Foodiva – Samantha Wood. Programul include o experiență WOW⁸ în trei restaurante de top din oraș: șampanie într-o locație secretă, preparate și vinuri incredibile, o lecție susținută de un somelier, un masterclass despre asocierea ceaiului cu deserturi și o serie de informații captivante despre cea mai bună destinație gastronomică a anului 2024, oferite de Samantha Wood*.
CINĂ CU LOCALNICII
Să mergi la cină în casa unor persoane necunoscute? Nu este un gest temerar, ci un nou trend care le permite turiștilor și localnicilor să facă schimb de experiențe culturale și gastronomice. Este o oportunitate de a vedea destinația prin ochii localnicilor și de a savura preparate tradiționale gătite după rețete de familie. Există deja numeroase platforme care conectează gastroturiștii cu localnicii: EatWith, MealSharing și VizEat.
Noi, cei de la Join UP!TM, oferim călătorilor posibilitatea de a participa la astfel de experiențe unice. De exemplu, o cină cu masaii în timpul unui sau o sesiune de ceai cu beduinii în deșertul din EAU sau Egipt.
Cum vi se pare ideea unui mic dejun cultural oferit de centrul Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding (SMCCU) din Dubai? Faceți-vă comozi pe covoarele și pernele beduine și bucurați-vă de preparate tradiționale, în timp ce purtați conversații cu localnicii despre viața în Emirate.
ZERO-KILOMETER FOOD3
Acest trend este cunoscut uneori sub denumirea de From Farm to Table4. Probabil că deja v-ați prins de idee: toate produsele trebuie cultivate sau produse în apropierea locului de consum, practic la o distanță de zero kilometri. Este o abordare autentică, utilă și diversificată (se folosesc doar produse de sezon), dar și un mod ecologic minunat de a sprijini producătorii locali.
Tot mai multe restaurante din întreaga lume adoptă acest concept. De exemplu:
|
|
SLOW FOOD5
Iată răspunsul la popularitatea restaurantelor de fast food6 și a obiceiului de a consuma mâncare pe fugă. Mai mult decât atât, trendului Slow Food îi este dedicată o organizație omonimă, fondată în Italia în 1986, care reunește peste 1.500 de membri (bucătari, fermieri, pescari, activiști, cercetători și producători) din aproximativ 150 de țări. Ce presupune în sine Slow Food? Presupune plăcerea de a savura mâncarea, de a utiliza produselor sănătoase, minim procesate, și păstrarea gustului autentic.
Unul dintre proiectele Slow Food – „Arca Gustului” – promovează produsele importante pentru patrimoniul cultural al anumitor regiuni. Acestea pot fi culturi agricole rare sau aproape uitate, specii de animale sau metode tradiționale de gătit. Fiecare țară are o listă proprie de astfel de produse. Ghiciți cine este liderul în această privință? Italia și Franța. Prea evident, nu? În aceste țări, „Arca Gustului” protejează 1.200 și, respectiv, 310 produse (aproape o treime din întreaga listă!). Dar nici spaniolii nu rămân în urmă, cu 281 de produse incluse pe listă9, printre care numeroase legume, șofran, brânzeturi, carne și malvazie (un soi de vin și struguri local).
Ce ar trebui să încerce adepții trendului în alte destinații ale noastre?
Turcia – înghețată arsă (yanıksı dondurma), kebab, halva din roșcove (bozai kavutu), chifle aromate kokulu çörek, brânza maturată în peșteri Kizilova Skin Sac și brânza Çakmak, tarhana – una dintre primele supe „instant” din lume.
Tanzania – fructe belimbi, bungo, bere de banane mbege și băutura ușoară komoni.
Grecia – degustare de brânzeturi și uleiuri de măsline, care constituie aproape două treimi din lista produselor protejate ale Greciei.
Egipt – carne akrit, pâine shamsi și produse de patiserie din făină de sorg, precum și multe condimente și ierburi locale pentru ceaiuri.
Sri Lanka – fructul narsiniya și toate varietățile de orez local, dintre care trei sunt specifice acestei regiuni, dintr-un total de șapte produse incluse în lista protejată.
Muntenegru – brânza lisnati, somonul balcanic (mladica).
Bulgaria – brânzeturile Cherničevo, peștele uscat čiroz, carnea Goce Delčev (din pulpă de berbec), pastarma de oaie, but (carne sărată de porc), obge (produse de patiserie din aluat foietaj).
Cipru – pâinea arkatena, brânza halloumi, pasta din roșcove, cârnații pistilli, carnea uscată de capră tsamarella.
DRAMATIC DINING7
Să iei masa într-un restaurant, oricât de elegant sau autentic ar fi acesta și oricât de rafinate ar fi preparatele servite, nu mai este suficient pentru mulți dintre turiștii gastronomici. Experiența trebuie să fie imersivă, spectaculoasă, interactivă și să creeze un efect de „Wow!”. Meniuri și cocktailuri tematice, restaurante în cer sau în camere sumbre pentru a accentua senzațiile gustative și olfactive, cine tematice sau spectacole culinare – Dramatic Dining este momentul în care o ieșire la restaurant devine o experiență memorabilă pentru ani de zile.
Se pare că pasionații de gastronomie din noi deja strigă că e timpul să testăm aceste tendințe cu propriile papile gustative. Dvs. ce părere aveți?
Alegeți destinația dorită împreună cu Join UP! și fie ca acesta să fie una vibrantă și delicioasă!
*Potrivit World Culinary Awards 2024
1 https://www.jerseyislandholidays.com/food-tourism-statistics/
2 https://stories.hilton.com/2025trends/foodies
3 din eng. zero kilometri
4 din eng. de la fermă direct pe masă
5 din eng. consumarea de alimente în ritm lent
6 din eng. consumarea de alimente în ritm accelerat
7 din eng. cină spectacol
8 din eng. interjecție de mirare
9 https://www.fondazioneslowfood.com/en/ark-of-taste-slow-food/